zondag 22 november 2009

De Blauwe (Convertible) Ambidex 2400 Serie









































De Blauwe (Convertible) Ambidex Serie

In de catalogi van 1975 waar deze prachtige Blauwe serie voor het eerst op de markt kwam ,onder de naam Convertible en later in 1977 omgedoopt tot Ambidex zoals hij altijd zal worden herinnerd , en betekend het woord AMBIDEX in 1977 volgens Shakespeare:
Namelijk 2 zaken , zoals iemand die links en recht is ,en iemand die van alle markten thuis is.

De molen is dus zowel rechts als linkshandig te bevissen en het extra asje wat voor rechtshandig gebruik nodig is , zit verborgen in de slinger op de achterzijde, achter het aluminium schroefje.

Een echte draaiende lijnrol , een lichtgewicht overkappende drukspoel met lijnclip en meerdere kogellagers en zijn opvallende blauwe kleur maken de molen tot een echte tot de verbeelding sprekende klassieker die eigenlijk iedereen wel kent of van heeft gehoord en nog steeds erg geliefd bij vissers en verzamelaars.

De slip bestond uit maar liefst 8 slipschijven , en bij de 2 grotere modellen werd de lijn kruislings opgespoeld ,wat het afwikkelen weer bevorderd en van de grootste uitvoering was ook een vinger pick up uitvoering voor de zeevisser aanwezig.

De molen was er in 4 uitvoeringen , te weten:
2400 100mtr 0.30 5,2:1 250 gram
2410 100mtr 0.40 4,2:1 400 gram
2430 100mtr 0.50 4,2:1 490 gram
2450 100mtr 0.60 4,1:1 590 gram

En in 1980 stond deze Ambidex klassieker samen met de Presidenten voor de laatste keer in de catalogus en moest hij plaats maken voor nieuwere series waaronder de Sigma’s , Die toen voor de eerste keer in de catalogus/folders stond.

Groet Marcel

8 opmerkingen:

  1. Marcel, ik bezit een paar van deze molens en vroeg mij af wat de DC toevoeging betekent. Bij voorbaat dank voor jouw antwoord en met vriendelijke groet, Job

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Marcel, wat betekent de toevoeging DC aan het typenummer? Hg, Job

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weet u het verschil tussen de 2400 en de 2400dc?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Marcel, heb jij toevallig een handleiding voor deze molens? Ik wil de mijne gaan opfrissen van binnen maar het zou wel handig zijn als ik alles weet terug te plaatsen waar het hoort..
    Gr. Rick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Marcel, hoe is de 2410, is dat een goede molen? Is de slip goed? Zit er nog een terugslag op deze molen? Hoe groot is de 2410, een 1000 of 2000 maat? Bedankt voor je reactie.
    Groet,
    hans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb er 1 nog ik denk uit 1976 maar weet ik niet zeker hoe kom ik daar achter

    BeantwoordenVerwijderen