zaterdag 4 januari 2014

26 jaar Logboeken

Het is even wat anders maar heeft voor mij grote waarden en volledig met vissen te maken.


Logboeken .

Wie schrijft die blijf zeggen ze altijd!

Zo ook ik ben al heel vroeg gaan bijhouden van me vangsten in aparte lijstjes van forellen of karpers  en harders en zo had ik al heel lang overal lijstjes voor.

Zo ben ik dus vanaf 1988 serieus een echt logboek gaan bijhouden in de vorm van een dag planner dit is een agenda met een complete dagverdeling voor alle 7 dagen van de week , let op je heb ze ook dat het weekend een halve bladzijde is en dat vind ik dus niet praktisch.

Vroeger kocht ik ze bijna altijd bij de Hema maar de betere boekhandel heeft ze ook .

Wat is nu het voordeel van een logboek?

Ik persoonlijk vind het erg fijn om me visdag op te schrijven en deze is dan voor een latere fase makkelijk om terug te bekijken , mits je het duidelijk verwordt uiteraard.

Wat zet je er dan in ?

Ik zet altijd de tijd van de sessie er in van hoe laat tot zo laat.

Waar gevist en waarmee en welk weer en wat voor windrichting?

Waarmee en welk aas en wat voor voer en welke hengel/molen bijvoorbeeld.

Ook schrijf altijd op wanneer er ijs is en wanneer er weer gevist kan worden of hoeveel ijs er nog ligt.

En uiteindelijk de vangst natuurlijk , deze hou ik persoonlijk voor het karperen altijd volledig bij. Dit wil zeggen welke type ,cm, gewicht , bijzonderheden. Ik hou dus ook bij hoeveel uur ik vis en tel de vissen op en kijk het percentage spiegelkarper ten opzichten van de schubs.

Dit doe ik onder aan de bladzijde waar ik me uren per dag optel bij de vorige getal ,  met daarnaast het aantal spiegels (en eventueel  projecten) en aan het eind van het jaar deel je de uren door de vissen en heb je het gemiddelde van hoeveel vis op een uur! En het aantal spiegels ten opzichten van de schubs .Vroeger telde ik pas aan het einde van het jaar de uren en de vissen maar vind dit nu makkelijker en overzichtelijker.

Ik weet dat heleboel mensen dit onzin vinden maar iedereen heeft wel wat zeg ik dan maar . Zelf vind ik het erg handig en als je eens wat hoor plak je een notitie of schijf je het op in je logboek b.v  een water een goed voertje of een goede mix noem het maar op.

Ook kranten artikelen of andere zaken die je wilt bewaren vouw ik dubbel en berg ik erin op met b.v de datum er op geschreven .

Wat ik persoonlijk ook altijd doe is bijzonderheden vermelden , zoals een ijsvogeltje wat ik heb gezien of een ander beest die je niet dagelijks zie en zo maakt het voor mij een leuke bijkomstigheid buiten me vissen om waar ik later in terug kan bladeren.




Als het jaar voorbij is schrijf ik op een lege pagina  achter in de agenda(logboek) het aantal uren de hoeveelheid karper , het gemiddelde van schub/spiegel verhouding en de zwaarste vis op.
Zo is het lekker makkelijk om het nog even snel terug te zoeken hoe een seizoen verlopen is/was.

Groeten Marcel

4 opmerkingen:

  1. Hoi Marcel,

    Happy new year Marcel, en maak er iets moois van.

    Respect voor het bijhouden van al die gegevens, 26 jaar..en een stroom van informatie die jou neem ik aan ook een bepaald "vanginzicht" kunnen geven aan de hand van de uitgewerkte gegevens? Werk je het ook nog uit op de PC?

    Groeten Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel erg leuk Marcel,
    Volgens mij ziet ons logboek er het zelfde uit!
    http://pendingen.blogspot.nl/p/logboek.html

    En wat een schat aan informatie heb jij verzameld in de loop der tijd.

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Hans,

    Ik hoop er zeker wat moois van te gaan maken want ik zit nog/weer in een reorganisatie .

    En nee ik werk het verder niet uit op de PC , ik had vroeger ook nog een ander type log/vangstboek voor de karpers maar die was vol en had geen zin meer om dat verder te gaan vervolgen .\
    Misschien dat ik nog een iets gaat fabriceren in Exel maar nu even niet.

    Groeten Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Michael ,

    Ik had die van jou nog niet eens gezien , maar zo uitgebreid doe ik het niet hoor .
    Ja de info is altijd welkom en gemakkelijk terug te vinden en ik vind het een leuke bijzaak in me visserij.

    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen