donderdag 25 augustus 2011

Een middag op de waterweg




Een verslag van zaterdag 20 augustus van een middag vissen op de waterweg.

Ik was van de week al 2 keer eerder op de waterweg wezen vissen maar met een redelijk resultaat , dat wil zeggen ik van wel genoeg vis ving , maar de Harders waar voor ik uiteindelijk ging bleven de 1e dag compleet uit en de 2e dag had ik aan het eind van de middag met begin opkomend water een aanbeet gehad welke ik me in de jaren dat ik Harder had gevist en gevangen niet kon heugen dat ik ooit zo’n een bizarre dril had gehad.

Ik was dus lekker aan het vissen met me pas geleden nieuw aangeschafte lange zware matchhengel van 16 ft (4.80 mtr) en daarop een Shimano Hyperloop 4000 FB welke hoofdzakelijk van kunststof is en dit op het brakke of zoute water waar deze wordt gebruikt me voorkeur heeft , het is een mooie lichte combinatie die goed kan worden in gezet op water met veel stenen / basaltblokken waar overheen gevist moet worden.

Zo ook woensdag middag kwam ik een kennis van me tegen (Peter Nebbeling) welke aan het kunstaas vissen was en laat in de middag zagen we de Harders tussen de stenen zwemmen en ging ik proberen om er 1 te vangen wat overigens vaak zeer moeilijk is als je ze ziet zwemmen !!!

Na een aantal pogingen was het eindelijk raak en ging de Harder in 1 streep richting overkant , iets wat ik nog nooit hebt mee gemaakt en de vis pakte zomaar 25 tot 30 meter in 1 keer en daarna nog een 10 tot 15 meter en liet me achter met een wapperende lijn welke bij binnen draaien een meter was gerafeld , ook me kennis Peter was verbaasd van de oerkrachten welke deze zilveren vis kan veroorzaken.

Een vrijdag kwamen we elkaar weer tegen bij Wout van Leeuwen Hengelsport en hij vroeg ga je mee , waarop ik antwoorden nee ik heb vanmiddag een afspraak maar we houden wel contact en s’ avonds heb ik hem gebeld of hij nog zin had om morgen(zaterdag) mee te gaan en dan echt proberen om op de Harders te vissen dus met een lichte karperstok of met een matchhengel.

Een zaterdag om 10 voor 11 , Peet aan de telefoon ik ben er klaar voor hoor en kwam hij naar me huis , en na een bak koffie vertrokken we op de fiets naar de waterweg en onderweg bespraken we waar we eventueel zouden starten , na een korte rit kwamen we er aan en rijden we zachtjes richting Maassluis en kijkend of we ze ergens zien kantelen dat is wat ze altijd doen als ze de wieren met hun schraaptanden van de stenen draaien.

Ergens halverwege zien we ze staan en de plek had ik van de week ook al eens bevist en deze beviel me wel en laten we hier dan maar starten , na een 15 minuten zijn we zover en kan er begonnen worden en gaan de voerballen er in , alvorens ik eerst heb gekeken welke kant de stroming op ga i.v.m het inwerpen van het voer , tijdens het voeren zie ik al Harders zwemmen en begin met vissen , ik had overigens me oude setje maar weer eens mee genomen met een powerloop match 14 ft (4.20 mrt) met daarop een Sigma 2200 035 en een nylon lijn van 0.20 mm en een 1 grams dobber met een haakje 8 , en een vlok als aas , made kan ook maar sinds de intreding van allerlei type grondels een iets minder goed idee.

Het eerste drift loopt me dobber onder en ik weet dat ik te diep ligt en schuif de pen iets naar beneden en gooi weer naar links in om naar rechts af te drijven met de stroming mee en halverwege schiet de dobber al onder en tik ik aan en sta met een kromme match en het is een Harder ik roep Peet die net naar zijn fiets loopt voor spullen en hij zeg zit je vast , nee ik heb er al een Harder aan hangen.

De dril loopt lekker met stevige uitvallen en na een goed 5 minuten wordt de vis geschept en meet deze 64 cm geen verkeerde start van de dag en na de foto’s mag deze weer vrolijk zwemmen.





















We vissen nog een tijd door op de stek en ook peet vangt nog een mooie grote Winde en besluiten om te verkassen en we rijden verder zoekend naar de volgende vissen/scholen Harders , en we komen al een eind richting de pont en vinden daar nog een mooie stek waar we weer neerstrijken.


Het is op mijn stek wat vlakker langs de kant wat op stromend water met zeer grote boten en golven zeer gevaarlijk kan zijn en als je niet constant alert bent kan je zomaar met een paar natte voeten staan of nog veel erger een hoop spullen zien wegdrijven , maar een vlakke stek kan bij opkomend water of hoog water ook voordelen hebben dat je mooiere driften kan maken over je plek zonder telkens vast te zitten ???

Er wordt dus weer gevoerd en gevist en na een tijdje wat kolken van azende vis en ja hoor pen weg en een kleine winde is het haasje en dat later nog een keer en het wordt lang stil als ik besluit eens nog verder uit de kant te vissen in de veel hardere stroming en na een aantal worpen wordt ik beloont met een stevige aanbeet die me aan een Harder doet denken maar de kracht is er toch sneller van af en ik zie een grote vis aan de oppervlakte komen en denk zo die winde is wel erg sterk ,maar bij het scheppen valt me op dat deze een veel spitsere kop heeft en volgens mij is het een Roofblei of een Hybride van een ?/? ze meet 58 cm en wordt na de foto weer in haar element terug gezet.






















Er is op deze stek ook niet erg activiteit en er is ook niet veel stroming meer ,maar tijdens een telefoontje van me vrouw Marja zie ik links van me een vis een stukje brood pakken ik til me hengel op en lig deze in de richting weer in en direct gaat me dobber onder en sta ik met een kopschuddende Harder aan de lijn en doe de telefoon uit en ga de vis uit drillen en na een korte strijd ligt er een grote Harder in me net die 65 cm lang is en ben ik erg blij met 2 stuks en allebei 60 +.



Even later besluiten we weer richting Vlaardingen te fietsen en zoeken we weer naar een stek en daar aangekomen ga we eerst even wat drinken en gaan we weer verder vissen en na een tijd vang ik een dikke Winde van 55 cm en deze fotograferen we ook maar voor het nageslacht.



Niet veel later vang ik er weer 1 en ook dik 50+ en Peet die eigenlijk wel steeds beet krijgt maar niets meer vangt wordt voorzien van een nylon onderlijn op de gevlochten lijn wat volgens mij de oorzaak is van de weinige aanbeten , en ik zeg nog tegen hem het enige wat nog ontbreekt is een dikke platte(brasem) en de volgende aanbeet is er 1 en daarna volgt er nog 1 die zelfs een paar meter door de slip gaat en een uurtje later komt er nog een dikke winde van 50 + uit en begint het water zachtjes op te komen en zie je al weer hier en daar de Harders tussen de stenen staan maar een paar sluip pogingen van beide mag niet baten en rond een uur of 6 (18.00) ruimen we op en gaan we naar huis.

Piet Paulusma had gezegt er komt echt geen regen maar wij hadden zowaar een licht buitje met ook grote druppels te pakken maar dat mocht de pret niet drukken en na een heerlijke dag fietsen we terug naar huis.

Peet bedankt voor de leuke en gezellige dag en voor de foto's maken meestal vis ik alleen en gaan ze zonder foto weer terug !!!

Groeten Marcel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten