zaterdag 5 februari 2011

Noris Shakespeare Standard Serie







Noris Shakespeare , Standard serie.

Ook nu heb ik weer gekozen om ze te scannen uit de catalogus vanwege het feit dat ik er maar een paar heb en niet de hele serie kan tonen!!!

Het is weer een tijd geleden dat ik een molen type heb behandeld , het blog heet tenslotte Shakespeare molens uit de oude doos , nu deze serie(s) horen hier zeker bij en een hoop oudere zullen hem ongetwijfeld nog hebben of herkennen.
In 1972 kwam Shakespeare met een nieuwe serie op de markt de roodbruine serie Standard genaamd , Shakespeare noemt de kleur Maroonachtig.

Een vrij eenvoudige molen die redelijk goed draaide zeker voor die tijd en een goede slip bezat iets waarmee Shakespeare molens toch altijd wel mee wisten te verbazen er zijn maar weinig series waar dit echt niet goed is , Maar zelfs voor de aller-goedkoopste modellen was het niet slecht en konden vele merken hier een puntje aanzuigen.

De serie bestond uit een lichte jongens type 2002 molen tot aan een robuuste zeemolen type 2018 , en ook modellen met vinger pick up.

En dan een vergelijkbare molen iets luxer uitgevoerd deze werden Special Serie genaamd ! Met daarin 3 verschillende types
Shakespeare noemt de voordelen dat deze een drukspoel hebben en wat sneller zijn???

De Standard serie met spoel die in het huis valt :

Type gewicht versnelling spoelcapaciteit (ongeveer)

2002 - 180 gram - 2.7 : 1 - 100 mtr 0.25 mm
2003 - 235 gram - 3.2 : 1 - 100 mtr 0.30 mm
2006 - 275 gram - 3.0 : 1 - 100 mtr 0.30 mm
2009 - 240 gram - 4.0 : 1 - 100 mtr 0.30 mm
2012 - 290 gram - 3.0 : 1 - 100 mtr 0.35 mm
2015 - 360 gram - 3.0 : 1 - 150 mtr 0.35 mm
2016 - 420 gram - 3.5 : 1 - 175 mtr 0.35 mm
2018 - 695 gram - 3.5 : 1 - 200 mtr 0.40 mm
2019 - is idem als 2018 maar dan met vinger pick up

Dan nog 2 modellen met een overkappende spoel:

Type gewicht versnelling spoelcapaciteit (ongeveer)

2013 - 315 gram - 3.0 : 1 - 100 mtr 0.35 mm
2017 - 570 gram - 3.5 : 1 - 100 mtr 0.50 mm

En dan de Special uitvoering:

Type gewicht versnelling spoelcapaciteit (ongeveer)

2031 - 250 gram - 4.0 : 1 - 150 mtr 0.16 mm
2032 - 310 gram - 3.0 : 1 - 150 mtr 0.20 mm
2035 - 365 gram - 3.0 : 1 - 150 mtr 0.30 mm


De modellen bleven tot 1977 in de catalogussen staan en in 1978 werden de modellen veranderd in een zwart kleur een kwam er GG achter het type te staan en was het huis ook anders van vorm , op de 2017 , 2019 met VP na deze bleven in oude vorm en kleur , in 1979 en 1980 waren alle modellen in deze uitvoering met hier en daar een ander nummertje , en waren de specials verdwenen.

Hier onder afgebeeld de nieuwere serie Standard.



Groeten Marcel

8 opmerkingen:

  1. Dag Marcel,
    Nostalgisch is het zeker! Leuk om m'n allereerste molen weer eens te zien: de zwarte 2002. Zat op een oranje volglashengeltje en ik was zo enthousiast over mijn nieuwe hobby dat de beugel (zonder lijnrolletje natuurlijk) na twee weken al compleet was ingesleten!
    Groet,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Wim,

    Ik kan me als kleine jongen nog herinneren dat maatje Sjaak een beet kreeg en toen een hengel met molen aan het drillen was met daar aan de andere kant een karper eraan en bij binnen halen ging het om een simpel hengeltje met daarop een Standard Shakespeare molen dat vond ik toen zo apart en vond het jammer dat het niet bij mij gebeurde!!


    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Marcel,

    Allereerst Heel Hartelijk Dank voor deze Schitterende Site !
    Heb toevallig vandaag een "oude" zo goed als nieuwe Standard 2016 GF op de kop getikt, in de doos, met papieren en zelfs nog in het plastic zakje waar de molen in verpakt zat. Echt waar zo worden ze dus echt niet meer gemaakt !
    Zat me alleen af te vragen waar dat GF voor staat ?

    En morgen gaat het "oudje" mee vissen haha !!

    Groet,
    Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hallo marcel. ik heb een noris Shakespeare superfulmar. salt water fishing reel c660. hoe oud is deze en wat is die waard,
    vr gr jan poelstra uit friesland

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hallo, volgens ons hebben we het niet goed gedaan dus proberen we het nog eens, ik heb hier een noris Shakespeare superfulmar salt water fishing reel C660
    graag zou ik willen weten wat hier de waarde van is. en hoe oud hij is.
    vr gr jan poelstra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Halo Jan,

    Ik heb hem proberen op te zoeken maar zegt mij niets en dan kan ik je weinig over de waarde zeggen.
    Dit probeer ik toch zo weinig mogelijk te doen want het is meer wat een gek er voor geeft zeg maar?

    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hoi ik heb een vraagje ik heb een shakespear special 2032 gf me zoontje wil hem verkopen op marktplaats wat voor prijs kan hij vragen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Marcel.
    Ik heb een kleine werphengel.volgens mij vrijwel nieuw.
    Shakespeare noris 1419. Uit welk jaar is die??

    Groeten michel

    BeantwoordenVerwijderen